Du får utdelt en modell av et menneske i målestokk 1:100, og du skal lage en modell av en bolig i samme målestokk. Modellen av boligen skal selvfølgelig vise tydelige spor fra kunst eller arkitektur du selv har definert som din inspirasjonskilde.
Du kan lage modellen i tradisjonelle modellmaterialer som for eksempel tre, papp, metall, plast, gips, styrofoam m.m. Om du ønsker å øve deg på å bruke 3D program til å skisse for å lage en digital 3D modell for fysisk modell (enten i papp, tre o.l.) eller for å printe ut den digitale modellen på vår 3D printer:
Jeg valgte selvfølgelig 3d-print da jeg mener at det er fremtiden! Etter turen i berlin var det to ting som satt igjen ganske kraftig i hukommelsen. Det var berlinmuren(sovjet mot vesten) og det vi hadde sett om egypt og antikken. At de klarte å bygge så sinnsykt svære ting så tidlig i historien. Jeg ville lage en blanding av disse to tingene og begynte å leke meg i 3d-programmet 1,2,3 design. Jeg skapte en berlinmur som var tro til orginalen fra tegninger og "blueprints" jeg fant på nettet og lagde keopspyramiden ved siden av denne muren. Det var artig å se hvor sinnsykt stor pyramiden egentlig var i forhold til den 3,6 meter høye muren. Det var stilig, men ikke mulig å printe ut da jeg måtte sette målestokken til 1:200 og da ville den fortsatt være for stor.
Jeg forminsket pyramiden til noe som var håndterlig og startet å designe "Stalins pyramide" som jeg kalte den. Jeg skapte meg en ny verden der vi fortsatt lagde bygg i egyptisk- og gresk antikk-stil, men med samme historie fra den verden vi lever i.
Resultatet ble slik:


Muren fikk et dorisk-søyle preg. Huset ble en egyptisk pyramide med en hammer og sigd på sidene. Inngangspartiet var formet etter akropolisbyggene og taket der. Vinduene hadde romerske buer. Hele greia ble på en 15cm ish høy.

Ideen med å ha åpne sympoler på sidene var å sette inn mattet pleksiglass på baksiden og en lyskilde inni, så den lyste opp symbolene.
Så ble den sendt til 3d print. Det tok 17 timer å printe ut den!
Resultat:

Jeg tok så modellen og malte den. Satte inn plexiglasset og la til lyset:


Den ble skikkelig fet!
Didaktisk: Oppgaven er igjen veldig åpen som alle de andre har vært. Mye rom for mye forskjellige resultater. Nå har jo jeg fokusert på 3d-print og vil se på problemene som kan møtes der. Som jeg møtte. Hvis skolen ikke har tilgang til ordentlige litt kraftige datamaskiner er det utelukket at man kan jobbe med 3d-printing. Det krever kraftigere maskiner enn det vi hadde tilgjengelig på rotvoll. Jeg gjorde mitt arbeid på min personlige pc hjemme. 1,2,3 design har kanskje en "framerate" på mellom 10-20 og noen ganger under dette. Det er ikke mulig å konstruere noe fancy og den ville ikke kjøre min modell engang. Lærer må også være datakyndig og kunne en del om 3d modelering og 3d print. Jeg har lest og sett mye på nettet om 3d-printing og det kan være vanskelig. Modelering har jeg gjort i min ungdom. For meg var dette lett, men for en elev som ikke har tatt i et modeleringsprogram først vil det være vanskelig. Det tar kortere tid å lage modellene og du kan endre ting i farta og gå fram og tilbake. Så det er bra. Men det tar lang tid å printe, samt at det kan skje mye galt under printingen. Jeg føler fortsatt at 3d-printing er i alpha-fasen sin og ikke helt klar for å komme seg ut i skolen. Men det er fett og spennende når det funker!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar